Roxane Knetemann

Roxane Knetemann

Koerscoach Wegwielrennen

Ik wilde altijd eerst weten waarom

Op haar 13e begon Roxane met wielrennen en al snel won ze de één na de andere wedstrijd en legde ze de lat steeds hoger voor haarzelf. “Al snel was ik als jonge talentvolle wielrenster alleen maar bezig met winnen, waardoor het plezier en de kans om mezelf te ontwikkelen afnam. Althans, dat weet ik nu!”

 

Jarenlang is ze profwielrenster geweest. Ze bleek een kritische renster. “Adviezen nam ik nooit zomaar aan. Ik wilde altijd eerst weten waarom. Ik heb vaak gemerkt dat dit tot frustraties leidde bij de adviesgever, wat eigenlijk gek is omdat vragen stellen en nieuwsgierig zijn één van de bouwstenen is tot zelfregulatie en ontwikkeling. Dingen die je nodig hebt om te slagen als profwielrenster”.

 

Dit is ook een van de aspecten die Roxane zo aanspreekt in de visie van TalentNED. Tijdens haar juniorenjaren leek het erop dat een toekomst als profwielrenster voor haar in het verschiet lag. Dit verliep echter  minder vlekkeloos dan ze had verwacht.  Vele jaren en ‘fouten’ later tekende ze op haar 24ste haar eerste profcontract bij de Rabobank-ploeg. In datzelfde jaar haalde ze ook de propedeuse van haar opleiding pedagogiek. Ze besloot om haar studie stop te zetten en zichzelf helemaal te focussen op het wielrennen. Dit resulteerde in een profcarrière van acht jaar, waarin ze meerdere WK medailles op de ploegentijdrit won en individueel mooie uitslagen reed op internationaal niveau.

 

Gedurende haar laatste jaren als profwielrenster heeft Roxane haar studie pedagogiek weer opgepakt. Ze vindt het werken met jongeren erg leuk. Tijdens haar studie had Roxane het vaak met haar medestudenten over het faciliteren van de ontwikkeling van jongeren. De kern uit deze gesprekken was dat ontwikkeling gaat om het uitdagen van jongeren, het prikkelen van hun nieuwsgierigheid en dat ze fouten mogen maken.

 

“Om dat te kunnen faciliteren is er een juiste omgeving nodig. Een omgeving waar je vragen stelt aan de jongeren, maar waar  diezelfde groep óók gestimuleerd wordt vragen te stellen. Waar het veilig genoeg is om risico’s te nemen. Want alleen dan kun je jezelf optimaal ontwikkelen”, aldus Roxane. Haar enthousiasme over dit onderwerp, maakte dat ze haar scriptie weidde aan het pedagogische deel van talentontwikkeling binnen de topsport.  

 

“Ik vind het belangrijk dat je als coach continue het talent centraal zet, zodat het talent uiteindelijk mede de regie heeft over zijn of haar ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat vanuit vertrouwen en nabijheid. Als coach prikkel je het talent zichzelf te ontwikkelen op meerdere vlakken. Het gaat dus om veel meer dan alleen hard trainen. Uiteindelijk moet talentontwikkeling gaan over het proces naar de top. Een proces waarin talent de kans krijgt om het hoogst haalbare uit zichzelf te halen in een omgeving van veiligheid, waar fouten gemaakt mogen worden en waar ontwikkeling belangrijker is dan presteren.”

 

Roxane was blij verrast toen TalentNED haar benaderde met het plan om in het vrouwenwielrennen te stappen. “TalentNED geeft mij de mogelijkheid om me te ontwikkelen als pedagoog in het werken met jonge talenten. Ik ben hier heel erg blij mee!”

 

Roxane Knetemann

Specialiteit

Coaching / Pedagogiek