Willeke Bouwhuis
HARD WERKEN
Als baby was Willeke al een vrolijk en opgewekt meisje. Ze lachte veel en was altijd nieuwsgierig naar wat er om haar heen gebeurde. "Stilzitten was niets voor mij ik wilde het liefst de hele dag bezig zijn. Al op jonge leeftijd was ik actief buiten samen met mijn broer we beleefde de leukste avonturen. Ik was daarom ook niet snel bang, zonder na te denken ging overal vol enthousiasme op af."
Willeke haar moeder heeft vroeger altijd geschaatst en nam toen er natuurijs in het dorp was Willeke vaak mee om te schaatsen. "Ik was 3 jaar oud toen mijn moeder mij voor het eerst meenam op natuurijs. Mijn broer en moeder konden al best goed schaatsen en zij leerden mij de eerste dingen op het ijs. Zodra het vroor en het ijs sterk genoeg was, stonden we eigenlijk elke dag op de schaatsbaan. "
"Wat ik zo leuk vind aan schaatsen is dat ik al mijn energie kwijt kan en ik alles om mij heen even vergeet. Het harde werken, de snelheid en het steeds beter willen worden maken het voor mij zo leuk. Daarnaast vind ik het leuk dat schaatsen een individuele sport is, maar dat het niet zo voelt wanneer je samen traint. Je elkaar beter maakt en motiveert om het beste van elkaar naar boven te halen."
Vanuit haar club HCH is ze naar het Gewest Friesland langebaan doorgestroomd ik heeft daar drie jaar lang getraind totdat ze werd gevraagd door het KTT noord waar zij 2 seizoenen heeft geschaatst. "Nu heb ik de kans heb gekregen om bij TalentNED te schaatsen."
"Mijn sterke punten als schaatser zijn dat ik leergierig ben en altijd beter wil worden. Ik sta open voor feedback en probeer dit direct toe te passen in mijn trainingen. Daarnaast heb ik veel doorzettingsvermogen en blijf ik hard werken, ook als het zwaar wordt. Ik kan me goed focussen en haal veel plezier uit het proces van mezelf verbeteren. Wat ik nog wil ontwikkelen is dat ik technisch nog beter en constanter word zodat ik de juiste techniek automatisch kan uitvoeren in wedstrijden. Ik wil ervoor zorgen dat ik dit ook onder druk blijf doen, zodat het schaatsen stabiel blijft en ik het maximale uit mijn prestaties kan halen op belangrijke momenten."
De grootste droom van Willeke is natuurlijk om ooit een gouden medaille te halen op de Olympische Spelen. De doelen voor het komende seizoen zijn technisch en fysiek verder te ontwikkelen. Vooral in de bochten wil ze proberen meer snelheid op te bouwen. "Maar het belangrijkste doel is om mezelf te verbeteren."
"Ik heb voor TalentNED gekozen omdat het altijd als een professionele omgeving overkomt. Ik denk dat ik mezelf daar met de begeleiding van veel staf, trainers en faciliteiten verder kan ontwikkelen."
"Ik neem vooral mijn leergierigheid en enthousiasme mee naar de Academy. Ik ben altijd gemotiveerd om nieuwe dingen te leren. Ik hoop op die manier niet alleen zelf te groeien maar ook iets bij te dragen aan de groep."